Rodič autistického dieťaťa, jeho rodina a priatelia majú pred sebou neľahkú úlohu: spoznať a pochopiť dieťa. Dieťa, ktoré môže mať obmedzené verbálne schopnosti, nemusí byť schopné sociálnej interakcie a môže mať problémy, ktoré bežný človek nechápe.
Prinášame vám akúsi „slepú mapu“ dieťaťa, ktorá upozorňuje na najvýraznejšie odlišnosti od bežných detí a pomôže vám sa aspoň trocha zorientovať vo vnútornom svete malého autistu.
Inteligencia
Autizmus sa donedávna považoval za poruchu kombinovanú s mentálnou retardáciu. Bolo to tak najmä preto, že ešte neexistovali metódy, ktoré by umožňovali skúmať vnútorný svet autistov a a podstatu jednotlivých porúch. Čím sú diagnostické a metodické pokroky väčšie, tým lepší obraz o autistoch máme. Dôležité je si však uvedomiť, že kritériá, ktoré používame na zisťovanie inteligenčného kvocientu u bežných ľudí, pre autistov neplatia: niektoré IQ testy robia autisti horšie ako bežní ľudia, iné horšie.
Vďaka lepšej diagnostike už dnes vieme, že autizmus sa vyskytuje v celom spektre hodnôt IQ.
Lepšia schopnosť zhodnotenia neverbálnej inteligencie u detí s obmedzenými rečovými schopnosťami a absentujúcou sociálnou motiváciou prináša svoje ovocie: zvyšuje sa percentuálne zastúpenie autistov s priemerným a vyšším IQ.
Emócie
Zmysly
Poruchy autistického centra majú často vplyv aj na zmysly dieťaťa. Prvou rovinou je intenzita zmyslového vnímania, ktorá môže byť veľmi odlišná od bežného človeka. Typickým prejavom autizmu v oblasti zmyslov je hyposenzitivita (malá citlivosť) a hypersenzitivita (precitlivenosť).
Druhou rovinou je presah zmyslov do kognitívnych schopností. Autisti môžu myslieť v obrazoch, v hudbe, pohyboch, či dotykoch. Môže sa stať že autistické dieťa bude počuť farby alebo formulovať svoje myšlienky v obrazoch a nie slovách.
Pri práci s autistom je preto potrebné využívať čo najväčšie množstvo spôsobov myslenia v rôznych kombináciách a siahnuť aj po tých, ktoré si bežný ľudia nevedia predstaviť.
Mozog spracováva všetky informácie, ktoré dostávame prostredníctvom zmyslov, roztriedi ich a sprostredkuje pochopenie informácií. Na základe podnetu reagujeme prostredníctvom myšlienok, pocitov, správania (reagovania) alebo kombináciou menovaného.
Zmysly autistu
Zrak
Hyposenzitívny (málo citlivý):
- Predmety sú tmavé alebo strácajú niektoré svoje vlastnosti.
- Rozmazané centrálne videnie a ostré periférne videnie
- Zväčšený predmet v centre, rozmazané periférne videnie
- Slabé priestorové videnie, môže spôsobovať problémy s hádzaním a chytaním, nemotornosť
POMOC: používanie vizuálnych pomôcok
Hypersenzitívny (príliš citlivý):
- Skreslené videnie, predmety a jasné svetlá poskakujú
- Obrázky vidí po kúskoch.
- jednoduchšie sa sústredí na detail ako na celok
POMOC: redukovať ostré svetlo, používať slnečné okuliare, závesy, žalúzie, vytvoriť pracovný kút s vysokými stenami na odblokovanie rušivých vplyvov
Sluch
Hyposenzitívny (málo citlivý):
- Môže počuť zvuky iba v jednom uchu
- Nemusí rozlišovať špecifické zvuky
- Má rád preplnené, hlučné miesta alebo búchanie dverami a predmetmi
POMOC: používanie vizuálnych pomôcok na podporu verbálnych informácií
Hypersenzitívny (príliš citlivý):
- Hluk môže byť zosilnený a zvuky sa stávajú skreslenými a poprepletanými
- Citlivý na zvuk, počuje aj rozhovor v diaľke
- Neschopnosť odfiltrovať zvuky, následkom môže byť problém s koncentráciou
POMOC: Zamedziť prísunu hluku z exteriéru, pripraviť autistu na hlučné miesto pred odchodom, používanie ochranných slúchadiel, využívanie hudby.
Hmat
Hyposenzitívny (málo citlivý):
- Pevne drží, stíska ostatných, potrebuje to urobiť predtým, ako zacítia tlak iného človeka
- Vysoký prah bolesti
- Môže si sám ubližovať
POMOC: Používať ťažkú prikrývku, vyhľadávať hračky, ktoré kladú odpor pri stláčaní
Hypersenzitívny (príliš citlivý):
- Dotyk vníma ako bolestivý a nepríjemný, môže to ovplyvňovať vzťahy s ostatnými
- Nemá rád nič na rukách a nohách, najradšej je bosý a bez rukavíc
- Má problémy s česaním a umývaním vlasov, pretože má veľmi citlivú hlavu
- Má rád iba určité druhy oblečenia alebo materiálov
POMOC: Upozorniť osobu predtým ako sa jej idete dotknúť, približovať sa k nej vždy iba spredu, vyhýbať sa rýchlym a nepredvídateľným kontaktom, vrátane objatia, zoznamovať ju/ho s novými materiálmi postupne, dovoliť mu/jej sa podieľať na činnosti tak, aby jej/mu to bolo príjemnejšie.
Chuť
Hyposenzitívny (málo citlivý):
- Chutia mu veľmi štipľavé jedlá
- Je všetko – zeminu, trávu, plastelínu. Táto diagnóza sa nazýva pica.
POMOC: Dávať pozor, aby neskonzumoval/a niečo, čo môže uškodiť.
Hypersenzitívny (príliš citlivý):
- Vône aj chute vníma ako veľmi výrazné a silné, má obmedzený výber jedál
- Vadia mu niektoré konzistencie jedla, má rád iba jemné jedlá (zemiaková kaša, zmrzlina)
POMOC: Ak má dostatočne pestrú stravu, netreba sa snažiť to riešiť. Ak nie, snažiť sa jedlá podávať vo vhodnej konzistencii.
Čuch
Hyposenzitívny (málo citlivý):
- necíti vône alebo pachy, nevadí mu ani extrémny zápach
POMOC: Používať silne voňajúce produkty ako odmenu a odvrátiť pozornosť od nevhodných silne zapáchajúcich vnemov (napr. výkaly).
Hypersenzitívny (príliš citlivý):
- vône a pachy vníma veľmi intenzívne, môže mať problém s chodením na toaletu
- nemá rád výrazné vône, vadia mu parfémy a silné vône kozmetických prípravkov
POMOC: Používať nearomatické čistiace prostriedky alebo šampóny, vyhýbať sa používaniu parfémov, vytvoriť vhodné prostredie bez prílišných vôní a zápachov.
Vestibulárna rovnováha
Hyposenzitívny (málo citlivý):
- Potrebuje sa húpať, hojdať alebo točiť nato, aby zachytil nejaký zmyslový vnem.
POMOC: Podporovať aktivity napomáhajúce rozvoju vestibulárneho systému, napríklad hojdanie na hojdacom koníkovi, na hojdačke, či točenie na kolotoči. Trénovať chytanie lopty a pomalé chodenie po schodoch a obrubníkoch
Hypersenzitívny (príliš citlivý):
- Nevie dobre kontrolovať svoj pohyb, nevie rýchlo zastaviť
- Je mu zle pri ceste v dopravnom prostriedku
- Nevie robiť činnosti, pri ktorých musí byť dole hlavou a hore nohami
POMOC: Rozdeliť aktivity na čiastkové, ľahšie dosiahnuteľné po krokoch, používať podnety ako napr. cieľová čiara a pod.
Vnímanie si vlastného tela (propriocepcia)
Hyposenzitívny (málo citlivý):
- Porušuje osobný priestor pri komunikácii, nevie určiť vzdialenosť
- Ťažko sa orientuje v priestore a prekonáva prekážky
- Vráža do ľudí
POMOC: Rozložiť nábytok po obvode miestnosti a uľahčiť orientáciu, umiestniť farebnú pásku na zem na vyznačenie hraníc, používať „pravidlo dĺžky ruky“ na posúdenie osobného priestoru. To znamená, stáť vždy na dĺžku ruky – paže od iných.
Hypersenzitívny (príliš citlivý):
- Má problémy s jemnou motorikou, s manipuláciou s malými predmetmi ako gombíky, šnúrky
- Otáča celé telo, keď chce na niečo pozrieť
POMOC: Cvičiť aktivity na rozvoj jemnej motoriky, napr. šnurovacie dosky (možné zakúpiť online).
Príklady riešenia problémov
Problém: Prieberčivosť v jedle
Možné dôvody:
citlivosť na chute alebo konzistenciu, neschopnosť cítiť jedlo okolo úst.
Možné riešenia:
zmeniť konzistenciu jedla, napríklad variť kaše. Pomaly zoznamovať s rôznymi materiálmi v okolí úst, ako je flanel, zubná kefka a rôzne druhy jedál. Podporovať aktivity, ktoré sa robia ústami – pískanie, bublifuk
Problém: Snaha žuť aj nevhodné predmety
Možné dôvody:
je to príjemné, upokojujúce, prináša to pocit uspokojenia
Možné riešenia:
ponúknuť na žutie veci, ktoré sú bezpečné: bezlatexové tuby, slamky alebo tvrdé sladkosti (vychladené v chladničke)
Problém: Babranie a rozmazávanie výkalov
Možné dôvody:
môže mať rád konzistenciu výkalov alebo nemať citlivý čuch
Možné riešenia:
skúsiť zoznamovať a pracovať s materiálmi ako želatína, kukuričná múka s vodou, zoznamovať s alternatívnymi silne voňajúcimi látkami
Problém: Odmietanie nosenia istého druhu oblečenia
Možné dôvody:
nemá rád/rada materiál alebo tlak oblečenia na pokožku
Možné riešenia:
vyberajte to najpohodlnejšie oblečenie, otočte oblečenie naopak, aby na tele necítil/a šev, odstráňte všetky vysačky
Problém: Ťažkosti so zaspávaním
Možné dôvody:
môžu mať problémy s upokojením svojich zmyslov, zvlášť zraku a sluchu.
Možné riešenia:
používať tmavé závesy alebo žalúzie a ťažké prikrývky, počúvať hudbu na odfiltrovanie vonkajších zvukov
Problém: Ťažkosti s koncentráciou v triede
Možné dôvody:
veľa rušivých elementov: hluk (rozprávanie, zvonček, posuvy stoličky po dlážke) alebo vizuálne vnemy (ľudia, obrazy na stene), alebo hmatové vnemy (je mu/jej nepríjemné držať ceruzku, lebo je tvrdá/studená/…)
Možné riešenia:
umiestnenie ďalej od dverí aj okna, vytvoriť individuálny pracovný kútik so zaclonením, nájsť písaciu potrebu, ktorá bude príjemná